الجمعة، سبتمبر 21، 2007

كاف...و نون


وبتقرّب
ياحرف النون لحرف الكاف
ساعات بتمدّ في الخطوه
ساعات.. بتخاف
ساعات ..شايف ساعات بتضِلّ
ولا بتيأس.. ولا بتِكلّ
ولسّه بيشتهي الفستان خيوط التلّ..؟
هتتقابل صحيح..لكن على وشوشنا
خطوط الحلم من جوّاك وجوّايا " تكرمشنا "
خطوط...وخيوط
وحبة أسئله..بتموت
وإيه تفرق؟
مادام القلب لا بيقرا ولا بيسمع
وإيه تفرق؟
مادام عينِك لا بتشوفني ولا بتدمع
ولا بتقوللّي كن..فأكون
ولسّه كتييييير على الفرحه
ولسّه الأسئله..جارحه
ولسّه عنيكي مهمومه
ولسّه ا لكلمه..مهزومه
و مش قايله
ولا إيدي كمان طايله
خيوط التل ع الفستان
يامولاتي
أنا الشاعر
أنا العصفور
أنا المندور لنور الشمس
أناالمبني على المجهول
"أنا المعرب "ضمير غائب
أنا الهارب
ماليش في الأجوبه والرد
ولا جايب عشانك..غد
أنا الحرف اللي وقت الجد
بيكونك
أنا ..كونك
......أنا بدايتك
وانا ضي القمر مفرود
على مرايتك
أنا.....غايتك
ومن غيري....مافيش بدايات
ومن غيرك.....ماليش آخِر
ولا... نهايات
مادام الكلمه هربانه
ف بحرك...شعر
ما دام قلبك هيفضل... سرّ
أنا......مش حر
ولا عاقل
ولا ..مجنون
أنا المسجون ف حرف النون
أكون....
فيَكون

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

قصة حب ..... قصة حب جميلة اوى اوى
وأحتواء جميل ، احتواء كامل للحبيبة بكل المعانى الجميلة مش عايزة اقول يا بختها كل المشاعر جت لها ، الله على قلبك لما يتحكم فى قلمك ويسرد ويبوح بكل مكنونك من مشاعر من احساس من الاحتواء الكامل ..... استاذ عبد المجيد القصيدة دى هى اللى ملكتنى اوى اللى تعبتنى واتمنيت فيها يكون ليا حد يدينى عُشر الاحتواء دة ....تقديرى واحترامى لقلمك البارع

غير معرف يقول...

جميله قوى
هو انا كنت فين من زمان
بندم على اللى فات (مش هينفع نقول للزمان ارجع يا زمان)

غير معرف يقول...

جميله قوى
هو انا كنت فين من زمان
بندم على اللى فات (مش هينفع نقول للزمان ارجع يا زمان)