الجمعة، سبتمبر 21، 2007

العصفور


ولا كنت يوم شاطر حسن
ولايوم حلمت يكونلي سيف مسحور
ولا أركب بساط الريح
واعدي جزيرة المرجان
بلاد الجان
اجيب مصباح علاء الدين
وستين من بنات الحور
يامولاتي
يامولاتي
أنا ماملكش غير إني أكون نفسي
أنا العصفور
بيفرد في الرياح...همه
ولاهمه... حدود أوسور
يدوووور.. والفجر بيشقشق
يلم العتمه ويزقزق
يفرق من غناه النور
على الشبابيك
أنا العصفور
ضعيف..؟
يمكن
لكن ممكن
يهز احلامنا..وهمومنا
يعلمنا الغنا والبوح
ويهدينا النهار..ويروح
يلقّط من حنايا الروح
بقايا الخير
.منيش فارس من الأساطير
أنا معرفش إلا أطير
وسامحيني ..ياست الحسن
أنا مقبلش اكون إلا على كيفي
أروح.. مطرح ميغويني الندى والنور
انا العصفور
في كل مكان
قليل الحيله والإمكان
أناالإنسان
أناالإنسان
بلادي العشق والمغنا
أنا الشاعر
سجين الكلمه والمعنى
وقلبي للبراح
مندور
أنا العصفور

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

وحشتني يا عصفور

Unknown يقول...

بتدهشني بغنا العصفور
وتتركني بعيد مذهول
واقولك .. قول
حلمي عمر

Unknown يقول...

جننتيني ياعصفوره